zondag 17 oktober 2010

Weekweetjes 18-29/10/10


Weekweetjes 18-29 /10/10  We horen de blaadjes ritselen!

Ritsel, ritsel in het bos. Ritsel, ritsel op het mos. Blaadjes bruin en blaadjes rood, alle takken worden bloot!

De herfst is nu echt wel volop aan de gang! De blaadjes vliegen om onze oren, de dikkere jassen worden uitgehaald, de verwarming staat aan in onze klas, kortom: de start van een heel gezellige periode !
Maandag vliegen we er al onmiddellijk terug in, we stappen naar de tuin met onze emmers en kruiwagens en scheppen zand uit onze zandbak. Dit hebben we nodig om onze (papieren) bomen te planten in onze klas! De komende 2 weken vertoeven we niet meer in de kakelklas van hip, maar in het kakelbos!

Omdat een bos ook veel blaadjes, kastanjes, eikels, noten,…nodig heeft trekken we woensdag naar het heidebos. We nemen onze bolderkar mee en gaan op pad! (Welke avonturen we daar gaan beleven blijven nog even geheim, dit zullen jullie dan woensdagavond wel via de blog kunnen zien. Voor de niet-bloggers: kom gerust even in de klas binnen vanaf donderdag om de foto’s te bekijken!)

We werken rond de begrippen klein – middelgroot - groot, dit eerst aan de hand van echte materialen en wanneer we de begrippen goed beheersen kleven we drie bomen in de juiste volgorde.
We leren aanwijzend tellen tot 3. Want hierin vergissen vele ouders zich weleens. Vaak kunnen kinderen al tellen tot 10 of meer, maar dan meer in de vorm van een versje. Ze leren dit gewoon vanbuiten. Wanneer je hen dan enkele voorwerpen laat tellen wordt dit veel moeilijker… Dit gaan we dan ook leren, aanwijzend tellen tot 3!

Wat doen we nog zoal:
*Knippen , knippen, knippen en nog eens knippen tot we allemaal super knipkampioenen zijn!
*We maken een “bende van de bosklappers”pet
*We gaan schilderen, vrij experimenteren maar ook al gerichte vormgeving. Dit gericht schilderen gebeurt onder begeleiding, het is niet mijn bedoeling de kinderen hun creativiteit af te remmen, maar om hen te doen nadenken bij het schilderen. (bv:een boom heeft een stam, takken en bladeren, een eekhoorn heeft een buik, een kop, poten en een staart)
* We spelen een sjoelspel met noten.
*We bouwen een containerpark in de klas bij de vrachtwagens. Elke container bevat een foto van een kastanje, okkernoot, hazelnoot, blaadjes, en dan sorteren maar!
*Zowel de kinderen die liever spelen als de kinderen die liever werken worden in de watten gelegd.

Ziezo, dit was weer een hele boterham!

Liefs, Juf Kaat