zaterdag 18 september 2010

Weekweetjes 20 september tot 1 oktober : kunstige kleuren!

Hallo lieve kleurenvrienden van mij!

Ik heb mijn verfschort alvast aangetrokken want vanaf maandag is het zover, we beginnen met ons nieuw en eerste echte thema: KUNSTIGE KLEUREN!
Hou je maar vast aan je penseel want er volgt veel, heel veel…

Op maandag is het onze gele dag, dit zal al onmiddellijk in de rij duidelijk zijn, ik doe m’n best zo geel mogelijk te zijn!
In de klas zal er een kaas staan met gaatjes (geen echte kaas hé!), we piepen even wat erin zit en wat denk je??? Enkel gele spulletjes!
We maken een geel kunstwerk, we praten even over wat er allemaal geel is, zoeken gele spullen in de klas en zijn er ook gele dingen die we kunnen opeten? Jaaaaaaa, bananen, en wat een toeval het is fruitdag!

En zo gaan we een hele week verder, dinsdag is het rood, woensdag roze, donderdag blauw en vrijdag groen.
Als je wil mag je elke dag iets aandoen in het kleur van de dag, dit kan wel leuk worden! Ik doe ook m’n best zo gekleurd mogelijk te zijn.

Ik vertel nog enkele hele toffe verhaaltjes deze week zoals Grijsje. Dit boek gaat over een muisje dat liever niet grijs wil zijn, ze gaat op zoek naar het kleurtje dat bij haar past, niet zo evident hoor!
Na het verhaal maken we zelf ook muisjes, muisjes op papier, muisjes uit klei, grote muizen en kleine muizen. En kwestie van een mooie overgang te maken: eens we grote en kleine muizen hebben, gaan we nog even met deze 2 begrippen spelen. Wat is er groot en wat is er klein? Wat is het grootste en wat is het kleinste?

Dan volgt er nog een verhaal van de kleurentovenaar, hier hoort een liedje bij. De kleuters mogen zelf gaan toveren met crêpepapier en water. Dit wordt dikke fun! We doen zeker onze schorten aan, maar onze handen die zullen wel vuil zijn en tegen de avond misschien wel eens een weekbadje nodig hebben.

In de tweede week zetten we onze activiteiten verder, maar nu echt kunstig! Ik zou graag iets heel tofs doen op woensdag 29 september, alleen heb ik hier wel wat hulp voor nodig. Daarom wil ik al een eerste keer beroep doen op mama’s, papa’s, oma’s, tantes,…die thuis zijn en ons graag een handje willen komen helpen. We zouden grote stukken lakens klaarleggen in de rode zaal en dan een groot kleurenkunstwerk maken met onze handen en voeten. Uiteraard zorgt dit voor veel omkleedwerk, we leggen onze mooie kleren even aan de kant en trekken een oude short en T-shirt aan. Na onze kunstavonturen volgt dan het voeten- en handen wassen…
Iemand zin en tijd om te komen helpen? Laat het met dan zeker weten via een briefje of vertel het me eens als je me ziet.
We zouden starten rond 8.45 uur en afronden gewassen en omgekleed rond 11 uur.
Het zou super zijn indien dit zou kunnen doorgaan!

Indien ons avontuur zal doorgaan krijgt jullie kleuter zeker nog een briefje mee met wat er mag meegebracht worden!

Je ziet het, er zijn activiteiten genoeg! We vliegen erin met hip de kip en onze schorten!
Tok tok tok
x x x